Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Czytelnictwo dzieci w wieku przedszkolnym

Czytamy wszyscy jedni mniej inni więcej. We współczesnym świecie człowiek nie byłby w stanie funkcjonować bez umiejętności czytania. Dzięki niej komunikujemy się między sobą, wymieniamy, potrzebne informacje. Proces czytania, to proces ciągłego doskonalenia myślowego, ciągłego rozwoju, dojrzewania możliwości czytelników postępującego równorzędnie z ich biologicznym rozwojem.

Według M. Skwarnickiego "Czytelnictwo jest procesem społecznym, polegającym na zaspokajaniu potrzeb przez przyswojenie sobie przekazywanego w piśmie dorobku myśli i ducha ludzkiego." Wiek przedszkolny to najodpowiedniejszy czas, w którym powinniśmy rozwijać zainteresowania czytelnicze najmłodszych. Nasze zabiegi, aby zachęcić dzieci do kontaktu z książką będą miały ogromne znaczenie w ich dalszej edukacji szkolnej i uczestnictwie w kulturze.

Częste czytanie bajek wpływa znacząco na rozwój wyobraźni i aktywności intelektualnej dzieci, wzbogaca ich wiedzę o świecie jednocześnie kształtując wrażliwość moralną. W dzisiejszych czasach zdominowanych przez telewizję i komputery chwile poświęcone na wspólne czytanie książek w rodzinie pozwalają tworzyć atmosferę ciepła, intymności, wzajemnej bliskości, a dorosłym dodatkowo dostarczają momentów, kiedy można odpocząć od pośpiechu i codziennych spraw.

Czytanie jest również narzędziem wychowawczym, aby rozwiązywać problemy lub konflikty w grupie. Często wprowadzenie dzieci w świat fantazji i przywołanie różnych postaci pomaga w omówieniu kwestii problematycznych, wyciągnięciu wniosków i dokonaniu zmian.

Czytanie książek to przestrzeń do wychowywania , budowania relacji i zaufania. Dzieci częstą kojarzą historie z bajek z życiem osobistym i czasami się „ otwierają”, opowiadając, że im również coś podobnego się przydarzyło.

Codzienne głośne czytanie przez dorosłego jest niezwykle skutecznym sposobem zbudowania bogatego sposobu słów, nauczenia - bez żadnych formalnych lekcji - poprawnej gramatyki i składni , a także doskonalenia mowy. Dziecku. któremu codziennie głośno czytamy i i dużo z nim rozmawiamy , nie będą potrzebni logopedzi i żmudne ćwiczenia wymowy.

Jedną z metod, którą wykorzystuje się do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym jest bajkoterapia. Tą metodę wykorzystuje się w pracy indywidualnej z dzieckiem, u którego zdiagnozowano trudności emocjonalne.


WSZYSCY CHCEMY, ABY NASZE DZIECI WYROSŁY NA MĄDRYCH, DOBRYCH I SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. JEST NA TO SPOSÓB – CZYTAJMY DZIECIOM !

Zalety głośnego czytania:

  • Buduje mocną więź między dorosłym a dzieckiem.
  • Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa.
  • Niezwykle stymuluje rozwój mózgu.
  • Przynosi ogromną wiedzę ogólną; rozbudowuje słownictwo.
  • Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie.
  • Daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu.
  • Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię.
  • Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię.
  • Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne.
  • Buduje samouznanie – dziecko czuje się ważne, kochane i coraz bardziej kompetentne.
  • Ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i czytaniu.
  • Chroni przed uzależnieniem od telewizji.
  • Uczy nie agresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów
  • Kształtuje nawyk czytania na całe życie.
  • Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka.

Nawyk czytania i miłość do książek musi powstać w dzieciństwie! Co robimy źle?

  • uczymy dzieci czytania, ale nie dbamy o to, by lubiły czytać;
  • nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie stało się ich przyjemnością i potrzebą
  • wielu dzieciom doświadczenia z książką kojarzą się z przymusem przykrością, nudą i dlatego porzucają czytanie na rzecz telewizji.

Najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika na całe życie jest głośne czytanie dziecku dla przyjemności!


Rodzice! Codziennie czytajcie dziecku głośno przez 20 minut

  • to od Was w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka;
  • czytajcie dziecku głośno bez względu na sytuację rodzinną, materialną czy własne wykształcenie, jeśli chcecie, by było mądre i odnosiło sukcesy w szkole i w życiu;
  • już w pierwszej klasie lepiej radzą sobie te dzieci, którym rodzice dużo czytają i z którymi dużo rozmawiają;
  • jeżeli rodzice nie zadbali o rozwój intelektualny i emocjonalny we wczesnym dzieciństwie, dzieci częściej mają kłopoty w szkole i nie radzą sobie.

Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają!

  • nie potrzeba tytułów naukowych ani drogiego sprzętu, by czytać dzieciom;
  • książki można wypożyczać, wymieniać, kupować na przecenach;
  • nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swego dziecka;
  • czytanie to doskonałe zajęcie dla rodziców, którzy mają mało czasu dla swych dzieci i nie zawsze wiedzą jak go wypełnić.

Codzienne głośne czytanie jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom i zachowaniom dla umysłu i psychiki dziecka ze strony współczesnej cywilizacji.


Literatura:

  • S Baley: Literatura dziecka a etyka. Ruch Pedagogiczny 1949 nr 3
  • G Murzyńska: Miejsce i rola książki wśród innych form przekazu.
  • Wychowanie w Przedszkolu 02 / 2016
  • Publikacje internetowe.

Opracowała:

Aleksandra Sochacka