Czytelnictwo dzieci w wieku przedszkolnym
Czytamy wszyscy jedni mniej inni więcej. We współczesnym świecie człowiek nie byłby w stanie funkcjonować bez umiejętności czytania. Dzięki niej komunikujemy się między sobą, wymieniamy, potrzebne informacje. Proces czytania, to proces ciągłego doskonalenia myślowego, ciągłego rozwoju, dojrzewania możliwości czytelników postępującego równorzędnie z ich biologicznym rozwojem.
Według M. Skwarnickiego "Czytelnictwo jest procesem społecznym, polegającym na zaspokajaniu potrzeb przez przyswojenie sobie przekazywanego w piśmie dorobku myśli i ducha ludzkiego." Wiek przedszkolny to najodpowiedniejszy czas, w którym powinniśmy rozwijać zainteresowania czytelnicze najmłodszych. Nasze zabiegi, aby zachęcić dzieci do kontaktu z książką będą miały ogromne znaczenie w ich dalszej edukacji szkolnej i uczestnictwie w kulturze.
Częste czytanie bajek wpływa znacząco na rozwój wyobraźni i aktywności intelektualnej dzieci, wzbogaca ich wiedzę o świecie jednocześnie kształtując wrażliwość moralną. W dzisiejszych czasach zdominowanych przez telewizję i komputery chwile poświęcone na wspólne czytanie książek w rodzinie pozwalają tworzyć atmosferę ciepła, intymności, wzajemnej bliskości, a dorosłym dodatkowo dostarczają momentów, kiedy można odpocząć od pośpiechu i codziennych spraw.
Czytanie jest również narzędziem wychowawczym, aby rozwiązywać problemy lub konflikty w grupie. Często wprowadzenie dzieci w świat fantazji i przywołanie różnych postaci pomaga w omówieniu kwestii problematycznych, wyciągnięciu wniosków i dokonaniu zmian.
Czytanie książek to przestrzeń do wychowywania , budowania relacji i zaufania. Dzieci częstą kojarzą historie z bajek z życiem osobistym i czasami się „ otwierają”, opowiadając, że im również coś podobnego się przydarzyło.
Codzienne głośne czytanie przez dorosłego jest niezwykle skutecznym sposobem zbudowania bogatego sposobu słów, nauczenia - bez żadnych formalnych lekcji - poprawnej gramatyki i składni , a także doskonalenia mowy. Dziecku. któremu codziennie głośno czytamy i i dużo z nim rozmawiamy , nie będą potrzebni logopedzi i żmudne ćwiczenia wymowy.
Jedną z metod, którą wykorzystuje się do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym jest bajkoterapia. Tą metodę wykorzystuje się w pracy indywidualnej z dzieckiem, u którego zdiagnozowano trudności emocjonalne.
WSZYSCY CHCEMY, ABY NASZE DZIECI WYROSŁY NA MĄDRYCH, DOBRYCH I SZCZĘŚLIWYCH LUDZI. JEST NA TO SPOSÓB – CZYTAJMY DZIECIOM !
Zalety głośnego czytania:
- Buduje mocną więź między dorosłym a dzieckiem.
- Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa.
- Niezwykle stymuluje rozwój mózgu.
- Przynosi ogromną wiedzę ogólną; rozbudowuje słownictwo.
- Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie.
- Daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu.
- Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię.
- Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię.
- Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne.
- Buduje samouznanie – dziecko czuje się ważne, kochane i coraz bardziej kompetentne.
- Ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i czytaniu.
- Chroni przed uzależnieniem od telewizji.
- Uczy nie agresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów
- Kształtuje nawyk czytania na całe życie.
- Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka.
Nawyk czytania i miłość do książek musi powstać w dzieciństwie! Co robimy źle?
- uczymy dzieci czytania, ale nie dbamy o to, by lubiły czytać;
- nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie stało się ich przyjemnością i potrzebą
- wielu dzieciom doświadczenia z książką kojarzą się z przymusem przykrością, nudą i dlatego porzucają czytanie na rzecz telewizji.
Najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika na całe życie jest głośne czytanie dziecku dla przyjemności!
Rodzice! Codziennie czytajcie dziecku głośno przez 20 minut
- to od Was w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka;
- czytajcie dziecku głośno bez względu na sytuację rodzinną, materialną czy własne wykształcenie, jeśli chcecie, by było mądre i odnosiło sukcesy w szkole i w życiu;
- już w pierwszej klasie lepiej radzą sobie te dzieci, którym rodzice dużo czytają i z którymi dużo rozmawiają;
- jeżeli rodzice nie zadbali o rozwój intelektualny i emocjonalny we wczesnym dzieciństwie, dzieci częściej mają kłopoty w szkole i nie radzą sobie.
Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają!
- nie potrzeba tytułów naukowych ani drogiego sprzętu, by czytać dzieciom;
- książki można wypożyczać, wymieniać, kupować na przecenach;
- nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swego dziecka;
- czytanie to doskonałe zajęcie dla rodziców, którzy mają mało czasu dla swych dzieci i nie zawsze wiedzą jak go wypełnić.
Codzienne głośne czytanie jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom i zachowaniom dla umysłu i psychiki dziecka ze strony współczesnej cywilizacji.
Literatura:
- S Baley: Literatura dziecka a etyka. Ruch Pedagogiczny 1949 nr 3
- G Murzyńska: Miejsce i rola książki wśród innych form przekazu.
- Wychowanie w Przedszkolu 02 / 2016
- Publikacje internetowe.
Opracowała:
Aleksandra Sochacka