EDUKACJA PROZDROWOTNA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH JAKO WARUNEK ODPOWIEDNIEGO ROZWOJU.
Wczesne dzieciństwo ma istotny wpływ na całe życie człowieka .
Rozwój dziecka dokonuje się nie tylko na podstawie zadatków rodzinnych, ale dzięki jego własnej aktywności i różnorodnym oddziaływaniom środowiska społeczno – kulturowego , stanowi także odzwierciedlenie celowych działań wychowawczych.
Uwzględnienie w rozwoju dziecka specyfiki okresu przedszkolnego , pozwala na właściwe i wszechstronne przygotowanie go do dorosłego życia.
Edukacja zdrowotna w wieku przedszkolnym powinna być łącznikiem między wiedzą i doświadczeniem wyniesionym z domu rodzinnego a tym, co powinno znać i umieć oraz rozumieć , kiedy wkroczy w dorosłe życie, w którym jego zdrowie stanowić będzie określoną wartość.
To zadanie zarówno rodziny jak i nauczycieli.
Najlepiej , aby działania obu stron były jak najbardziej spójne.
Nie odbierajmy zatem żadnych działań prozdrowotnych przedszkola jako kłopotliwe, czasem nie cieszących się poparciem dzieci, ale jako inwestycję w ich zdrowie.
Szeroko rozumiana edukacja prozdrowotna ma wskazywać kierunek wszelkich działań w dążeniu do osiągnięcia przez dziecko stanu dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego.
Dlatego też obejmuje ona swoim zakresem między innymi profilaktykę oraz kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa, higieny, tężyzny fizycznej , zdrowych nawyków żywieniowych i sprawności ruchowej.
W kształtowaniu u dzieci zachowań sprzyjających zdrowiu oprócz edukacji prozdrowotnej równie ważne są tzw. „ sytuacje zdrowotne” w przedszkolu, w których to nauczyciel występuje jako wzorzec zachowania, zaś w domu – rodzice.
Dużą rolę odgrywa też środowisko przedszkolne wspierające edukację zdrowotną oraz specjaliści w zakresie szeroko rozumianego zdrowia zapraszani do przedszkola
( lekarz pediatra, dietetyk itp.).
Dziecko mające zapewnioną edukację prozdrowotną w domu i w przedszkolu z ochotą włączy się w ten proces.
Skuteczność edukacji prozdrowotnej zależy od tego , w jakim stopniu przedszkole zainicjuje i rozwinie współpracę z rodzicami , kontynuowaną później przez szkołę.
Współpraca ta powinna przede wszystkim polegać na:
- informowaniu i uzgadnianiu z rodzicami , jakie tematy, problemy są z ich punktu widzenia najważniejsze oraz jaka jest możliwość ich realizacji,
- wspólnym organizowaniu imprez o tematyce zdrowotnej,
- zachęcaniu rodziców, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i umiejętności , do włączania się w prowadzenie wybranych zajęć w przedszkolu przeznaczonych dla dzieci i dorosłych,
- stwarzaniu rodzicom możliwości wyrażania swoich opinii i informacji zwrotnych o tym, jakie są efekty oddziaływań przedszkola.
Chociaż nauczyciele odgrywają kluczową rolę w edukacji zdrowotnej ( są autorytetami, tworzą wzorce zachowań zarówno dla dzieci , jak i rodziców ), to wielu rodziców, mimo braku wykształcenia pedagogicznego , intuicyjnie wyczuwa właściwy kierunek działania , który należy podjąć, by zapewnić swojemu dziecku odpowiednie warunki rozwoju.
OPRACOWAŁA:
mgr Wanda Pujanek - Dziura