Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

EDUKACJA PROZDROWOTNA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH JAKO WARUNEK ODPOWIEDNIEGO ROZWOJU.

Wczesne dzieciństwo ma istotny wpływ na całe życie człowieka .

Rozwój dziecka dokonuje się nie tylko na podstawie zadatków rodzinnych, ale dzięki jego własnej aktywności i różnorodnym oddziaływaniom środowiska społeczno – kulturowego , stanowi także odzwierciedlenie celowych działań wychowawczych.

Uwzględnienie w rozwoju dziecka specyfiki okresu przedszkolnego , pozwala na właściwe i wszechstronne przygotowanie go do dorosłego życia.

Edukacja zdrowotna w wieku przedszkolnym powinna być łącznikiem między wiedzą i doświadczeniem wyniesionym z domu rodzinnego a tym, co powinno znać i umieć oraz rozumieć , kiedy wkroczy w dorosłe życie, w którym jego zdrowie stanowić będzie określoną wartość.

To zadanie zarówno rodziny jak i nauczycieli.

Najlepiej , aby działania obu stron były jak najbardziej spójne.

Nie odbierajmy zatem żadnych działań prozdrowotnych przedszkola jako kłopotliwe, czasem nie cieszących się poparciem dzieci, ale jako inwestycję w ich zdrowie.

Szeroko rozumiana edukacja prozdrowotna ma wskazywać kierunek wszelkich działań w dążeniu do osiągnięcia przez dziecko stanu dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego.

Dlatego też obejmuje ona swoim zakresem między innymi profilaktykę oraz kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa, higieny, tężyzny fizycznej , zdrowych nawyków żywieniowych i sprawności ruchowej.

W kształtowaniu u dzieci zachowań sprzyjających zdrowiu oprócz edukacji prozdrowotnej równie ważne są tzw. „ sytuacje zdrowotne” w przedszkolu, w których to nauczyciel występuje jako wzorzec zachowania, zaś w domu – rodzice.

Dużą rolę odgrywa też środowisko przedszkolne wspierające edukację zdrowotną oraz specjaliści w zakresie szeroko rozumianego zdrowia zapraszani do przedszkola

( lekarz pediatra, dietetyk itp.).

Dziecko mające zapewnioną edukację prozdrowotną w domu i w przedszkolu z ochotą włączy się w ten proces.

Skuteczność edukacji prozdrowotnej zależy od tego , w jakim stopniu przedszkole zainicjuje i rozwinie współpracę z rodzicami , kontynuowaną później przez szkołę.

Współpraca ta powinna przede wszystkim polegać na:

  • informowaniu i uzgadnianiu z rodzicami , jakie tematy, problemy są z ich punktu widzenia najważniejsze oraz jaka jest możliwość ich realizacji,
  • wspólnym organizowaniu imprez o tematyce zdrowotnej,
  • zachęcaniu rodziców, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i umiejętności , do włączania się w prowadzenie wybranych zajęć w przedszkolu przeznaczonych dla dzieci i dorosłych,
  • stwarzaniu rodzicom możliwości wyrażania swoich opinii i informacji zwrotnych o tym, jakie są efekty oddziaływań przedszkola.

Chociaż nauczyciele odgrywają kluczową rolę w edukacji zdrowotnej ( są autorytetami, tworzą wzorce zachowań zarówno dla dzieci , jak i rodziców ), to wielu rodziców, mimo braku wykształcenia pedagogicznego , intuicyjnie wyczuwa właściwy kierunek działania , który należy podjąć, by zapewnić swojemu dziecku odpowiednie warunki rozwoju.

OPRACOWAŁA:

mgr Wanda Pujanek - Dziura